U gebruikt een oude versie van Internet Explorer

Helaas wordt Internet Explorer 6 niet meer volledig ondersteund op deze website. Wij raden u aan over te schakelen naar een modernere internetbrowser. U kunt natuurlijk kiezen voor Internet Explorer 8. Beter nog kiest u een browser uit het overzicht hieronder.
Deze browsers zijn veelal sneller en veiliger en voldoen beter aan de webstandaarden.

Firefox Chrome Safari Opera

ROUTE 123
Zaken Over Wegen

Introducing RSBlog! - the most powerful blog component for Joomla!

RSBlog! Avatar Geschreven door Gast

You’ll be ready to blog in seconds!

Publish posts - easy as 1-2-3

  • remote publishing: write blog posts directly from your e-mail account
  • integrated WYSIWYG editor
  • Quickposts
  • Tag cloud
  • tag management
  • Convert tags to categories



All the Web 2.0 elements to become more social:

  • Social integration: Twitter, Facebook, Yahoo! messenger, AddToAny
  • trackback
  • pingback
  • RSS feeds
  • integration with Joomla! comment systems



Privacy control

  • set group restrictions
  • add password protected posts
  • control who can view, submit and publish posts



Built-in templates

Easy to use interface

Auto archive blog posts

Moderating tools

and many more ...


Route 66

Geschreven door ha

For our Etsyshop Route123 we designed a new series inspired on the famous route: Route 66. We designed apothecary labels, showing the raodmap and a vintage image of an old car, that you can use for transfers, a letterhead, a traveljournal, scrapbook-  or other DIY-projects.

Pr-apo-labels-Route66-03

Pr-Route66-bancream-05

We invite you to take a look at our Route123 shop at Etsy https://www.etsy.com/nl/listing/232338695/etiketten-route-66?ref=shop_home_active_3


Alphabet inspired on maps

Geschreven door ha

In our Route123 shop on Etsy we offer a new serie of listings. It's an alphabet that's inspired on a map of an architects with very thin lines and letters. Over this map we laid another map with vintage colours like Saffran Yellow, Phenomenal Red and Grey.

All letters have a different pattern while each letter is digital 'cut out' of a different part of the map. They are offered in 4 different sizes from 0.5 inch to 1.5 inch.

The alphabet is perfect for art and craft projects to make brooches or other jewelry, scrapbook, decoupage or DIY projects , for making magnets, tote bags, gift tags, stationary, cards, art journals, invitations etc. as you like.

Pr-Alphabeth-us-06

or more info you can visit our shop:https://www.etsy.com/nl/shop/Route123
or one of the listings: https://www.etsy.com/nl/listing/230570791/alfabet-geinspireerd-op-plattegrond-05


Postcard with historic map

Geschreven door ha

On Etsy we offer a series of postcards wit an historic look and feel.

The postcards show part of a map, in this case a digitized ets of the surroundings of Amsterdam, made in 1625. The map is richly illustrated with al sorts of animals and cherubs.

Pr-Adam1625-ansichten 11-03us1

Our Etsy shop: https://www.etsy.com/nl/listing/221168642/ansicht-historisch-amsterdam-1625-03?ref=shop_home_feat_2


Route123 on Etsy

Geschreven door ha

Since januari 2015 we are active on Etsy with a shop named ROUTE123 selling map related items.

Etsy is an online platform where people from all over the world canbuy and sell unique, handmade products. In our case the handmade products are digital products mostly in the form of .jpg

We decided to start a shop with the creations that spring to life spontaneously. Maps make intriguing forms and can have lovely colors. But I find it especially interesting that they make visible how things or people are related. Above that maps and routes make splendid metaphors for living.

In our shop, with te name ROUTE123, we offer digital documents, via instant download, which are printable at home. For example tags, labels, postcards, stationary, envelopes en designs  for techniiques like scrapbooking, art journaling, decoupage, mixed media, to use for weddings, invitations, moving house, parties, or sometimes even can be framed for use as wall art.

Pr-tags-oranje-rood-5

The designs may be used directly, or serve as inspiration for a custom made product. From time to time we hope to refresh our assortment with a new selection. For todays products visit: https://www.etsy.com/nl/shop/Route123


De weg kwijt

Geschreven door ha

We leven in een wereld vol richtingaanwijzers en pijlen. Met één klik op de knop kunnen we, op iedere plaats op aarde advies inwinnen t.a.v. de richting. Maar ondanks al die middelen raken mensen toch nog vaak even de weg kwijt of nemen we een verkeerde afslag.

Veel diersoorten hebben een ingebouwde radar voor richting. Niet alleen duiven kunnen met gemak de weg naar van huis terug vinden, ook mieren, vissen, pinguïns en andere dieren zijn hiertoe in staat. Mensen echter, die wel bijna begrijpen hoe die dieren navigeren, blijken zelf hulpeloos in onoverzichtelijke situaties en afhankelijk van diverse middelen als kaarten, richtingaanwijzers of digitale navigatiesystemen.


Er zijn echter aantal 'trucs', die ons kunnen helpen de weg te vinden zonder dat we al die middelen gebruiken. Het lijken haast vergeten manieren, terwijl ze gebaseerd zijn op intelligentie, waar wij mensen toch veel van schijnen te bezitten, namelijk op oplettendheid en deductie (het logisch afleiden van een feit vanuit een algemeen geldende regel of een aantal gegevens).

 

Plaatsing van een kerk:

Wist u dat de plaatsing van kerken,  moskeeën en heilige plaatsen ons inlichtingen kan verschaffen over richting. Hun bouw is namelijk gebaseerd op de Oost-West richting.

  • Christelijke kerken zijn normaliter gebouwd in Oost-West richting met het altaar aan de oostzijde richting zonsopgang. Ook de plaatsing van graven is Oost-West georiënteerd.
  • In moskeeën is een nis te vinden die geplaatst is richting Mekka.
  • In westerse synagogen plaatst met de Thora Ark aan de Oostzijde, zodat de gelovigen met hun gezicht naar Jeruzalem zitten.

duiven-vinden-de-weg

Ben je van huis en de weg kwijt, dan kan een kerk je in iedergeval informatie over de juiste richting verschaffen.

Rangschikking van wegen

Het ontstaan van wegen is niet van de ene op de andere dag gebeurd. Wegen ontstaan op grond van het gemiddelde aanbod aan inkomend- en uitgaand-verkeer.
In het Noorden of zuiden van een stad lopen de meest grote wegen Noord Zuid. In het oosten en Westen van een stad Oost West. Het is dus een kwestie van logisch nadenken en goed opletten om je weg zonder navigatie apparatuur in een vreemde stad te vinden.

Mogelijk helpt het toepassen van deze en andere trucs om, met behulp van regelmatig trainen, onze oriëntatie te activeren en verbeteren.

 

Weet jij andere manieren om je te oriënteren zonder gebruik te maken van kaarten en moderne navigatiemiddelen? Heb je een tip,  mail ons Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan voegen wij deze toe.


Pleidooi voor mooi

Geschreven door ha

De meerwaarde van een esthetisch ontwerp

Heb je ooit voor de keuze gestaan een professioneel ontwerper in te huren? en ... durfde je die ontwerper de vrije hand te geven?

Wat is esthetisch

Een mooi ontwerp is te vergelijken met vriendelijk gedrag van een verkoper of de nette kleren van een sollicitant. Wij mensen zijn gevoelig voor 'de verpakking' van datgene waar het uiteindelijk om gaat.
Ben je ooit afgeblaft aan de telefoon, of ben je behandeld door een naar zweet stinkende tandarts? En ... ?
Heb je enig idee waardoor de Mac, de Ipod en de Ipad zo'n succes zijn geworden? Ja wel degelijk dat komt door het ontwerp, dat wij als zeer aantrekkelijk beschouwen.

Ik heb het hier dus niet over dat een ontwerp goed moet zijn, dat het geen fouten mag bevatten en functioneel aan zijn doel moet voldoen. Nee, ik heb het over dat extra's, hoe smaakvol, fraai, prachtig of elegant het is, hoe creatief, hoe lekker strak, hoe verrassend en oogstrelend. Hoeveel zin je er in krijgt of hoe eenvoudig iets ineens lijkt. Een ontwerp waarbij je denkt 'aha', of 'hé', of 'ach', of 'ja natuurlijk'. Een ontwerp waaraan je iets beleeft, daar heb ik het over. Ze noemen dat ook wel het emotioneel ontwerp.

Onbewuste regels

Onze hersenen blijken het prettig te vinden om naar 'mooie' dingen te kijken. Daarom zijn fotomodellen mooie mensen, zonder mooie mensen zouden er lang zoveel glossies niet verkocht worden. Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Vaak wordt niet erkend dat dat voor ieder ontwerp opgaat of het nu om een keukenmachine, een logo, een routekaart of bebording op een bedrijventerrein gaat. We worden altijd positief beinvloed door het feit of iets, laten we zeggen 'prettig'  is vormgeven. Vaak begrijp je het beter als je het omdraait. Is het aantrekkelijk als iets er vuil, oud, onregelmatig, rommelig of chaotisch uitziet? Koop je een boek met kreukels? En toch twijfelen velen of ze het ontwerpen van een website, routekaart of bebording uit zullen besteden aan een ontwerper, ze vergeten de meerwaarde van het (emotioneel) ontwerp omdat ze denken dat ze zelf wel een (functioneel) ontwerp kunnen maken.

Onze hersenen gebruiken een aantal 'onbewuste regels' aan de hand waarvan we definieren of iets een 'mooi' (emotioneel) ontwerp is. Zo vinden wij symmetrische ontwerpen, ontwerpen die in balans zijn, mooier dan asymmetrische. We vinden het prettig als zaken geordend zijn in groepen, waardoor we dingen van elkaar kunnen onderscheiden en overeenkomsten en verschillen vast kunnen stellen. Ook eenvoud en verrassing wordt door de hersenen als aangenaam ervaren. We willen a.h.w. mentaal een beetje gekieteld worden.


Wat is die meerwaarde

Wij blijken een 'mooi' ontwerp dusdanig prettig te vinden dat we er, alweer onbewust, waardes aan koppelen. De aandacht die besteed is aan het ontwerp vertaalt zich in een versterkt imago van de ondernemer/het product/het bedrijf op het gebied van aantrekkelijkheid, maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef, financieel succes en goed werkgeverschap!
Studies wijzen uit dat het ontwerp van een site (de combinatie van layout, typografie, lettergrootte en kleurenschema enz.) de belangrijkste factor is op grond waarvan we een website beoordelen als betrouwbaar. Hoe sterker het ontwerp des te meer vertrouwen we in het product en de ondernemer stellen. Bovendien, zo blijkt uit onderzoek, leveren producten die door hun ontwerp een emotie oproepen financieel tot zo'n 20% meer op. En ... hoera voor de ontwerper, hoe vrijer een ontwerper wordt gelaten des te  sterker dit effect optreedt.

Het aardige is bovendien dat hoe sterker het esthetisch ontwerp is des te beter blijkt ook het functionele ontwerp te zijn. Deze twee aspecten blijken dus onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. Je zou kunnen zeggen dat dingen die plezierig zijn in het gebruik eenvoudig en efficient zijn vormgegeven.

Een bekend letterontwerper, Eden Spiekerman, zegt daar over: "mooie merken werken beter" en zo simpel is het.


Hoe werkt dat bij routekaarten/plattegronden en bewegwijzering.

Velen zijn verrast dat er aan routekaarten, plattegronden en bewegwijzering esthetisch eer te halen is. De weg loop daar waar hij loopt, de afmetingen van een stuk land zijn wat ze zijn en de breedte van een water is nu eenmaal wat het is. Maar niets is minder waar. We vinden in de musea prachtige, vaak rijk geïllustreerde kaarten, door de eeuwen heen geïnspireerd door de verhalen van zeelui, religie of politieke overtuiging.

zeemonsters-web

www.slate.com 'a history of mapmonsters'

En ook nu kun je, door op maat te werken mooie routekaarten en plattegronden maken, die een meerwaarde opleveren voor je bedrijf. Zoals ik al schreef in de blog routekaart op maat  maak ik bij routekaarten gebruik van weglating. Weglating zorgt er bij een routekaart voor dat je je  gemakkelijker kunt orienteren. Je vereenvoudigt het beeld om beter te zien waar een plaats ligt. En onze hersenen waarderen eenvoud als mooier.
Ook groeperen pas ik toe, steden en dorpen krijgen een zelfde vorm of kleur, waardoor ze bij elkaar gaan horen, straten van hetzelfde niveau krijgen een zelfde breedte, waardoor er als vanzelf overzicht ontstaat. Soms versterkt een pictogram (illustratie) de vindbaarheid en de beleving van kaartmateriaal. En zelfs van symmetrie maak ik gebruik, maar ... dat is het geheim van deze digitale stratenmaker.


Wegwijzer

Geschreven door ha

Meestal zijn routes gewoon wandel-, fiets-, of autoroutes. Echter een onderscheidende en passende naam maakt van je route iets unieks en opvallends. En dat is wat je nodig hebt wanneer je bekendheid aan je route wilt geven en mensen naar je route wilt trekken.

Laat me je eens wat op weg helpen:

  • Boodschappenroute
  • Blotevoetenpad
  • Doolhof
  • Elfstedenroute
  • Fryslantiekroute
  • Grensroute
  • Groningsgoedroute
  • Hazepad
  • Kanoroute
  • Kerkepad

Kikkerpad

  • Klompenpad
  • Laarzenpad
  • Lichtjesroute
  • Menroute
  • Olifantepaadjes
  • Parcour wielerronde
  • Pieterpad
  • Pieperpad
  • Route 66
  • Route du Soleil
  • Vluchtroute
  • ...

Heb je een tip voor meer unieke routenamen, mail ons Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan voegen wij dit toe aan de lijst.



Unieke gegevens

Geschreven door ha

Een routekaart op maat van ROUTE123 kan allerlei unieke gegevens bevatten die voor jouw locatie van belang kunnen zijn.

Laat je inspireren door onderstaand lijst. Mogelijk staat er voor jou die toepasselijke tip bij waardoor je routekaart net even meer service biedt aan je klanten.

  • aanwijzingen voor de lift
  • afstand (in de fysieke werkelijkheid)
  • achteringang
  • benzinepomp
  • bezorgingang
  • bushalte op loopafstand
  • doorrijhoogte
  • eenrichtingsverkeer
  • façadetekening (illustratie van je bedrijfspand)

fiets huren

  • hotel in de nabijheid
  • laden en lossen
  • ligging van je locatie t.o.v. toerisittisch gebied
  • melden bij ...
  • NS station
  • overzicht van locaties andere vestigingen
  • parkeergelegenheid
  • twee keer bellen
  • oplaadpunt
  • ...

Heb je een tip voor meer unieke gegevens, mail ons Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan voegen wij dit toe in de lijst.


routekaart 'op maat'

Geschreven door ha

Is dat geen pleonasme (expliciet vermelden en daardoor benadrukken van een eigenschap die al in het zelfstandig naamwoord besloten ligt)?

Een routekaart is geen landkaart, geen wegenkaart en geen topografische kaart. Maar wat is het wel? In feite is een routekaart een interpretatie van de werkelijkheid. Het verbeeldt de route waar je bezoeker langs moet om jouw locatie gemakkelijk te vinden. Een routekaart wordt dus gemaakt voor een specifieke 'doel-locatie' en is daardoor altijd op maat.

Een routekaart beoogt echter twee doelen. Ten eerste moet men dus met een routekaart kunnen navigeren naar de doel-locatie. Maar wat daar echter aan vooraf gaat is dat de gebruiker op een routekaart in één oogopslag moet kunnen zien waar de doellocatie zich bevindt ten opzichte van voor hem reeds bekende punten. De gebruiker moet zich kunnen oriënteren in het gegeven gebied. De kaart moet dus ook vanuit de kennis en vanuit het vertrekpunt van de gebruikersgroep ontworpen worden.

 

Verwarring kost gebruikers tijd en ondernemers klanten

Een landkaart, wegenkaart of online kaart bevat alle straten en straatnamen in een geselecteerd gebied. Deze overdaad aan informatie kan voor oriëntatie en navigatie zeer verwarrend werken. Verwarring kost gebruikers onnodige energie en tijd en ondernemers klanten. Op een routekaart wordt dan ook vooraf een keuze gemaakt om te zorgen voor overzicht en rust ten behoeve van die navigatie en oriëntatie. Er wordt alleen getoond wat van belang is voor het bereiken van het doel. Door onnodige gegevens en detaillering weg te laten is een routekaart heel gemakkelijk te gebruiken.

Niet alleen weglaten van overbodige gegevens is een methode die gebruikt wordt, ook het versimpelen van complexe vormen  wordt toegepast (niet iedere kromming van een rivier is bijvoorbeeld van belang). Het effect hiervan is een rustigere vormgeving die ten goede komt aan de oriëntatie/navigatie en esthetisch meer aanspreekt. (ook niet onbelangrijk)

Schaal en oriënteren

Buiten 'weglaten' en 'versimpelen'  maken we ook gebruik van de mogelijkheid om te variëren met de schaal binnen eenzelfde kaart of met twee kaartjes in een 'frame'. Door te variëren met schaal wordt in - en uitzoomen, zoals we gewend zijn bij online-kaartjes, overbodig en kan informatie gemakkelijker begrepen worden.

Op de bijgevoegde illustratie zijn de verschillen: weglatingen om rust te creëren, versimpelen van complexe vormen en variëren met schaal goed te zien.

vergelijk_onlinemap-STST

 

Intuïtief begrijpen

Een routekaart gebruikt in tegenstelling tot een landkaart of wegenkaart geen legenda. De verwijzingen, richtlijnen, informatie, symboliek en hiërarchische structuur moeten eenduidig, logisch en to the point zijn. Tekst, kleur, lijnen, landmarks, pictogrammen en symbolen moeten intuïtief begrepen kunnen worden. Zij dienen niet ter versiering, maar voor snelle oriëntatie en soepele navigatie. Hier gaat het natuurlijk vooral om de symbolische betekenis die wij in onze cultuur, vaak onbewust, aan kleuren en vormen hechten.

Tot zover hadden we het eigenlijk alleen nog maar over routekaarten en niet over routekaarten op maat, omdat dat al in de term routekaart besloten lag.

Echt 'op maat'

ROUTE123 voegt aan de routekaarten nog een aantal elementen toe.

Passen de grafische elementen tekst, kleur, lijnen, landmarks, pictogrammen en symbolen bij het medium. Kortom is het bestand geschikt voor het web of alleen voor druk of print. We hebben het dan vooral over afmetingen, leesbaarheid en schaalbaarheid van bestanden. Mogelijk besteden we hier in een ander artikel wat uitgebreider aandacht aan.

In de huisstijl

In een vorig artikel routekaart naar je bedrijfsimago hadden we het over het nut van het toepassen van je bedrijfshuisstijl op je routekaart. Als we nu echter een ander redeneren:  Mocht je overwegen een routekaart te laten ontwerpen, dan is het natuurlijk essentieel dat je je huisstijl toepast op die routekaart. Anders is het toch echt een gemiste kans om je bedrijf onder de aandacht te brengen.

Unieke gegevens

De routekaart op maat van ROUTE123 bevat bovendien alle unieke gegevens die voor jouw locatie van belang zijn. Dat kunnen er vele zijn. Ik doe graag een voorzet: bushalte op loopafstand, fiets huren bij station, specifieke parkeergelegenheid, aanwijzingen voor de lift, de achteringang, de bezorgingang, de fietsenstalling, melden bij ...,  illustratie van je bedrijfspand (façadetekening), overzicht  van andere bedrijfslocaties,... Laat je inspireren door het artikel: unieke gegevens.








Routekaart naar je bedrijfsimago

Geschreven door ha

Velen denken dat het weggegooid geld is, toch adviseer ik het vaak: maak een routekaart in je huisstijl. En niet zonder reden natuurlijk. Ik ben er van overtuigd dat een routekaart onderdeel zou moeten uitmaken van de standaard elementen die een huisstijl omvat zoals visitekaartjes, briefpapier, offertes, facturen, enveloppen, e-mailfooters en een website.

Wat is een huisstijl

Onder een huisstijl versta ik de kleuren, de typografie (lettertype en zetwijze), het logo en de vormentaal, waarmee een bedrijfsidentiteit gesymboliseerd wordt. Dit heet ook wel de visuele identiteit, de uitstraling van een bedrijf of organisatie. Sommigen spreken van image, of imago, de sfeer of het karakter van een bedrijf.
Een huisstijl is niet zomaar een buitenkant, die buitenkant representeert de waarden en normen, de kwaliteiten, de binnenkant van je bedrijf. Een huisstijl is de verbeelding van de ultieme samenvatting van het totale stelsel van factoren waar jouw bedrijf voor staat en waarmee je bedrijf zich onderscheidt van anderen. De invloed van een huisstijl op je imago is aanzienlijk, onderschat dat niet.

Waartoe dient een huisstijl

Een huisstijl wordt gebruikt om herkend en gewaardeerd te worden door jouw potentiële klantenkring.
Om herkend én herinnerd te worden moet je je huisstijl herhaaldelijk op iedere toepasselijke plek en op consistente(!) wijze naar buiten uitdragen. Zo leert het publiek je bedrijf kennen.
Naast dat je 'merk' visueel herkend gaat worden, moet er vertrouwen in je bedrijf of organisatie ontstaan. De kwaliteit die je als bedrijf aflevert, hoe je je naar buiten presenteert in je daden, zal op den duur door het publiek aan je huisstijl gekoppeld worden. De huisstijl gaat hierdoor meer en meer je waarden vertegenwoordigen. De buitenkant wordt sterker gekoppeld aan de binnenkant; buiten- en binnenkant gaan een geheel vormen.
Herkend worden, herinnerd worden en vertrouwen krijgen is van essentieel belang voor een bedrijf.

Bouwen aan je imago

Het vertrouwen in je bedrijf heeft voortdurende aandacht nodig. Eerst om een zorgvuldig bedrijfsimago op te bouwen, later om dit imago in stand te houden. Een proces waarbij je je bedrijf etaleert, om aandacht vraagt en je verhaal construeert.
Hoe meer facetten je meeneemt in je huisstijl, hoe eenduidiger je communiceert, des te helderder je overkomt bij de buitenwacht.
Hoe meer kansen je neemt om eenduidig naar buiten te treden, des te meer kans je maakt op herkenning, herinnering en vertrouwen. Een  goede reden om ook je routekaart vorm te geven in de huisstijl. Dit geldt voor routekaartjes op allerlei soorten dragers en formaten van visitekaartje tot billboard tot website.

Routekaart in huisstijl

 

Blinde vlek

Google en ook andere aanbieders bieden gratis opties aan om eenvoudig gebruik te maken van kaartmateriaal op je site. Handig toch? Geconfronteerd worden met een dergelijk gratis routekaartje is echter letterlijk (huis)stijlbreuk en daarmee een gemiste kans om jezelf te profileren.
Ik wil echter nog verder gaan, het is ook een gemiste kans om de aandacht van je potentiele klant vast te houden.
Een routekaartje op een website die niet past of zelfs vloekt bij je huisstijl, je zorgvuldig opgebouwde bedrijfsidentiteit, valt op als vreemde eend in de bijt. Het haalt je bezoeker uit de concentratiestroom. En nog erger, er zijn services die je, met het aanklikken van het kaartje, naar een andere site loodsen!
'Gratis' heeft gemaakt dat het verwijzen naar je bedrijfslocatie met dit soort kaartjes langzamerhand algemeen gebruik is geworden. Het lijkt een blinde vlek te zijn in het op de kaart zetten van bedrijven. Mijns inziens is goedkoop met gratis routekaartjes duurkoop.

Gratis routekaart

Veronachtzamen van je huisstijl betekent een gemiste kans om de aandacht op je te vestigen, je waardes uit te dragen en vertrouwen op te bouwen. Met een routekaart in de huisstijl investeer je in je bedrijfsidentiteit. Een goed doorgevoerde huisstijl benut de kans om je reputatie te versterken. Ik zou zeggen: pak die kans.


Google maps

Geschreven door stst

Google Maps komt met betaalde Point-of-Interest Iconen, betaalde logo's van gerenommeerde bedrijven:http://www.dutchcowboys.nl/google/20360