U gebruikt een oude versie van Internet Explorer

Helaas wordt Internet Explorer 6 niet meer volledig ondersteund op deze website. Wij raden u aan over te schakelen naar een modernere internetbrowser. U kunt natuurlijk kiezen voor Internet Explorer 8. Beter nog kiest u een browser uit het overzicht hieronder.
Deze browsers zijn veelal sneller en veiliger en voldoen beter aan de webstandaarden.

Firefox Chrome Safari Opera

Velen denken dat het weggegooid geld is, toch adviseer ik het vaak: maak een routekaart in je huisstijl. En niet zonder reden natuurlijk. Ik ben er van overtuigd dat een routekaart onderdeel zou moeten uitmaken van de standaard elementen die een huisstijl omvat zoals visitekaartjes, briefpapier, offertes, facturen, enveloppen, e-mailfooters en een website.

Wat is een huisstijl

Onder een huisstijl versta ik de kleuren, de typografie (lettertype en zetwijze), het logo en de vormentaal, waarmee een bedrijfsidentiteit gesymboliseerd wordt. Dit heet ook wel de visuele identiteit, de uitstraling van een bedrijf of organisatie. Sommigen spreken van image, of imago, de sfeer of het karakter van een bedrijf.
Een huisstijl is niet zomaar een buitenkant, die buitenkant representeert de waarden en normen, de kwaliteiten, de binnenkant van je bedrijf. Een huisstijl is de verbeelding van de ultieme samenvatting van het totale stelsel van factoren waar jouw bedrijf voor staat en waarmee je bedrijf zich onderscheidt van anderen. De invloed van een huisstijl op je imago is aanzienlijk, onderschat dat niet.

Waartoe dient een huisstijl

Een huisstijl wordt gebruikt om herkend en gewaardeerd te worden door jouw potentiële klantenkring.
Om herkend én herinnerd te worden moet je je huisstijl herhaaldelijk op iedere toepasselijke plek en op consistente(!) wijze naar buiten uitdragen. Zo leert het publiek je bedrijf kennen.
Naast dat je 'merk' visueel herkend gaat worden, moet er vertrouwen in je bedrijf of organisatie ontstaan. De kwaliteit die je als bedrijf aflevert, hoe je je naar buiten presenteert in je daden, zal op den duur door het publiek aan je huisstijl gekoppeld worden. De huisstijl gaat hierdoor meer en meer je waarden vertegenwoordigen. De buitenkant wordt sterker gekoppeld aan de binnenkant; buiten- en binnenkant gaan een geheel vormen.
Herkend worden, herinnerd worden en vertrouwen krijgen is van essentieel belang voor een bedrijf.

Bouwen aan je imago

Het vertrouwen in je bedrijf heeft voortdurende aandacht nodig. Eerst om een zorgvuldig bedrijfsimago op te bouwen, later om dit imago in stand te houden. Een proces waarbij je je bedrijf etaleert, om aandacht vraagt en je verhaal construeert.
Hoe meer facetten je meeneemt in je huisstijl, hoe eenduidiger je communiceert, des te helderder je overkomt bij de buitenwacht.
Hoe meer kansen je neemt om eenduidig naar buiten te treden, des te meer kans je maakt op herkenning, herinnering en vertrouwen. Een  goede reden om ook je routekaart vorm te geven in de huisstijl. Dit geldt voor routekaartjes op allerlei soorten dragers en formaten van visitekaartje tot billboard tot website.

Routekaart in huisstijl

 

Blinde vlek

Google en ook andere aanbieders bieden gratis opties aan om eenvoudig gebruik te maken van kaartmateriaal op je site. Handig toch? Geconfronteerd worden met een dergelijk gratis routekaartje is echter letterlijk (huis)stijlbreuk en daarmee een gemiste kans om jezelf te profileren.
Ik wil echter nog verder gaan, het is ook een gemiste kans om de aandacht van je potentiele klant vast te houden.
Een routekaartje op een website die niet past of zelfs vloekt bij je huisstijl, je zorgvuldig opgebouwde bedrijfsidentiteit, valt op als vreemde eend in de bijt. Het haalt je bezoeker uit de concentratiestroom. En nog erger, er zijn services die je, met het aanklikken van het kaartje, naar een andere site loodsen!
'Gratis' heeft gemaakt dat het verwijzen naar je bedrijfslocatie met dit soort kaartjes langzamerhand algemeen gebruik is geworden. Het lijkt een blinde vlek te zijn in het op de kaart zetten van bedrijven. Mijns inziens is goedkoop met gratis routekaartjes duurkoop.

Gratis routekaart

Veronachtzamen van je huisstijl betekent een gemiste kans om de aandacht op je te vestigen, je waardes uit te dragen en vertrouwen op te bouwen. Met een routekaart in de huisstijl investeer je in je bedrijfsidentiteit. Een goed doorgevoerde huisstijl benut de kans om je reputatie te versterken. Ik zou zeggen: pak die kans.