U gebruikt een oude versie van Internet Explorer

Helaas wordt Internet Explorer 6 niet meer volledig ondersteund op deze website. Wij raden u aan over te schakelen naar een modernere internetbrowser. U kunt natuurlijk kiezen voor Internet Explorer 8. Beter nog kiest u een browser uit het overzicht hieronder.
Deze browsers zijn veelal sneller en veiliger en voldoen beter aan de webstandaarden.

Firefox Chrome Safari Opera

De meerwaarde van een esthetisch ontwerp

Heb je ooit voor de keuze gestaan een professioneel ontwerper in te huren? en ... durfde je die ontwerper de vrije hand te geven?

Wat is esthetisch

Een mooi ontwerp is te vergelijken met vriendelijk gedrag van een verkoper of de nette kleren van een sollicitant. Wij mensen zijn gevoelig voor 'de verpakking' van datgene waar het uiteindelijk om gaat.
Ben je ooit afgeblaft aan de telefoon, of ben je behandeld door een naar zweet stinkende tandarts? En ... ?
Heb je enig idee waardoor de Mac, de Ipod en de Ipad zo'n succes zijn geworden? Ja wel degelijk dat komt door het ontwerp, dat wij als zeer aantrekkelijk beschouwen.

Ik heb het hier dus niet over dat een ontwerp goed moet zijn, dat het geen fouten mag bevatten en functioneel aan zijn doel moet voldoen. Nee, ik heb het over dat extra's, hoe smaakvol, fraai, prachtig of elegant het is, hoe creatief, hoe lekker strak, hoe verrassend en oogstrelend. Hoeveel zin je er in krijgt of hoe eenvoudig iets ineens lijkt. Een ontwerp waarbij je denkt 'aha', of 'hé', of 'ach', of 'ja natuurlijk'. Een ontwerp waaraan je iets beleeft, daar heb ik het over. Ze noemen dat ook wel het emotioneel ontwerp.

Onbewuste regels

Onze hersenen blijken het prettig te vinden om naar 'mooie' dingen te kijken. Daarom zijn fotomodellen mooie mensen, zonder mooie mensen zouden er lang zoveel glossies niet verkocht worden. Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Vaak wordt niet erkend dat dat voor ieder ontwerp opgaat of het nu om een keukenmachine, een logo, een routekaart of bebording op een bedrijventerrein gaat. We worden altijd positief beinvloed door het feit of iets, laten we zeggen 'prettig'  is vormgeven. Vaak begrijp je het beter als je het omdraait. Is het aantrekkelijk als iets er vuil, oud, onregelmatig, rommelig of chaotisch uitziet? Koop je een boek met kreukels? En toch twijfelen velen of ze het ontwerpen van een website, routekaart of bebording uit zullen besteden aan een ontwerper, ze vergeten de meerwaarde van het (emotioneel) ontwerp omdat ze denken dat ze zelf wel een (functioneel) ontwerp kunnen maken.

Onze hersenen gebruiken een aantal 'onbewuste regels' aan de hand waarvan we definieren of iets een 'mooi' (emotioneel) ontwerp is. Zo vinden wij symmetrische ontwerpen, ontwerpen die in balans zijn, mooier dan asymmetrische. We vinden het prettig als zaken geordend zijn in groepen, waardoor we dingen van elkaar kunnen onderscheiden en overeenkomsten en verschillen vast kunnen stellen. Ook eenvoud en verrassing wordt door de hersenen als aangenaam ervaren. We willen a.h.w. mentaal een beetje gekieteld worden.


Wat is die meerwaarde

Wij blijken een 'mooi' ontwerp dusdanig prettig te vinden dat we er, alweer onbewust, waardes aan koppelen. De aandacht die besteed is aan het ontwerp vertaalt zich in een versterkt imago van de ondernemer/het product/het bedrijf op het gebied van aantrekkelijkheid, maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef, financieel succes en goed werkgeverschap!
Studies wijzen uit dat het ontwerp van een site (de combinatie van layout, typografie, lettergrootte en kleurenschema enz.) de belangrijkste factor is op grond waarvan we een website beoordelen als betrouwbaar. Hoe sterker het ontwerp des te meer vertrouwen we in het product en de ondernemer stellen. Bovendien, zo blijkt uit onderzoek, leveren producten die door hun ontwerp een emotie oproepen financieel tot zo'n 20% meer op. En ... hoera voor de ontwerper, hoe vrijer een ontwerper wordt gelaten des te  sterker dit effect optreedt.

Het aardige is bovendien dat hoe sterker het esthetisch ontwerp is des te beter blijkt ook het functionele ontwerp te zijn. Deze twee aspecten blijken dus onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. Je zou kunnen zeggen dat dingen die plezierig zijn in het gebruik eenvoudig en efficient zijn vormgegeven.

Een bekend letterontwerper, Eden Spiekerman, zegt daar over: "mooie merken werken beter" en zo simpel is het.


Hoe werkt dat bij routekaarten/plattegronden en bewegwijzering.

Velen zijn verrast dat er aan routekaarten, plattegronden en bewegwijzering esthetisch eer te halen is. De weg loop daar waar hij loopt, de afmetingen van een stuk land zijn wat ze zijn en de breedte van een water is nu eenmaal wat het is. Maar niets is minder waar. We vinden in de musea prachtige, vaak rijk geïllustreerde kaarten, door de eeuwen heen geïnspireerd door de verhalen van zeelui, religie of politieke overtuiging.

zeemonsters-web

www.slate.com 'a history of mapmonsters'

En ook nu kun je, door op maat te werken mooie routekaarten en plattegronden maken, die een meerwaarde opleveren voor je bedrijf. Zoals ik al schreef in de blog routekaart op maat  maak ik bij routekaarten gebruik van weglating. Weglating zorgt er bij een routekaart voor dat je je  gemakkelijker kunt orienteren. Je vereenvoudigt het beeld om beter te zien waar een plaats ligt. En onze hersenen waarderen eenvoud als mooier.
Ook groeperen pas ik toe, steden en dorpen krijgen een zelfde vorm of kleur, waardoor ze bij elkaar gaan horen, straten van hetzelfde niveau krijgen een zelfde breedte, waardoor er als vanzelf overzicht ontstaat. Soms versterkt een pictogram (illustratie) de vindbaarheid en de beleving van kaartmateriaal. En zelfs van symmetrie maak ik gebruik, maar ... dat is het geheim van deze digitale stratenmaker.